Skanderborg Skakklub

Forside Info Kalender Skoleskak Resultater Presse Medlem Links

Hård start i skakligaen Pressemeddelse af 30. oktober 2011
Skanderborg skakklub tabte om lørdagen, men vandt om søndagen.

Det var med både spænding og forventning, at Team Nordea Skanderborgs hold debuterede i skakligaen i weekenden.

Om lørdagen mødte man et af de stærke hold i ligaen, nemlig Brønshøj. Denne klubs styrke og bredde illustreres af, at en tidligere danmarksmester, Bjørn Brinck-Claussen, spillede på ottende bræt! Bjørn vandt da også både dette parti og det andet om søndagen.

Skanderborgs styrke lå i de fire øverste pladser, hvor stormester Kamil Miton vandt, og den anden stormester, Kaido Kulaots, spillede remis. På tredje bræt spillede en af Skanderborgs nye stærke spillere, Nicolai V. Pedersen, remis, og på bræt fire vandt unge Mads Andersen en sikker sejr. På de fire nederste pladser var Brønshøjs spillere klart stærkere, og det blev da også tab på alle fire brætter. Slutresultatet blev tre point af de otte mulige, en start, som holdet godt kan leve med.

Om søndagen gik det bedre. Da mødte Skanderborg Nordkalotten, hjemmehørende i Græsted. Skanderborgs normalt meget sikre og (næsten) uovervindelige stormester Kamil Miton mødte en af Skandinaviens allerstærkeste og mest vindende spillere, Jonny Hector. Denne levede op til sit ry og vandt kampen. Kaido Kulaots spillede igen remis, hvorefter Skanderborg vandt på de følgende tre brætter! Vinderne var Nicolai V. Pedersen, Mads Andersen (igen!) og Leif Søgaard Kristensen. Og endelig remis til Jan Rode Pedersen og Colin Watson. Dermed en samlet sejr til Skanderborg med fire et halvt point af otte.

Alt i alt en rimelig og tilfredsstillende udgang på klubbens første optræden i det stærke selskab.